Kategória: ŠportČíslo: 01/2024

Števo Eisele spojil unikátnu komunitu

Svet motošportu zaujal Števa Eiseleho, keď mal sladkých trinásť. Nebolo to však iba chvíľkové nadšenie, ako to v tomto veku býva. Bola to vášeň, ktorá ho priam vtiahla do samotného diania. Sledovaním pretekov, čítaním kníh a študovaním každého jedného relevantného zdroja sa postupne dostal až za komentátorský mikrofón. Spoza neho už jedenásť rokov energicky burcuje divákov až natoľko, že sa z nich naprieč Českom a Slovenskom stala jedna veľká komunita.
 
Aká bola F1 vo vašich komentátorských začiatkoch?
Formula 1 mala už vtedy po celom svete stámilióny fanúšikov. Podobne ako každý šport, aj tu platí, že sa striedajú akési cykly. Tie vždy primárne záviseli od toho, čo sa dialo na trati. Keď som začínal komentovať, končila sa éra Vettela a od novej sezóny nastúpila dominancia Hamiltona. Každý netrpezlivo čakal, kto zosadí sedemnásobného šampióna z trónu. Podarilo sa to až Verstappenovi v roku 2021.
 
Vnímali ste už vtedy jej potenciál alebo to šlo mimo vás a skôr prevládala radosť, že môžete byť blízko diania?
Potenciál F1 je obrovský. Z pohľadu veľkých cien prináša dvadsať rôznych príbehov, rôzne stratégie a okrem iného, je to technologický výkvet. Formula 1 nikdy nespí, neustále prichádza s inováciami, zapája do diania svetoznáme osobnosti či značky. Rovnako tak zoskupenie jazdcov je momentálne možno najsilnejšie v histórii tohto športu. Sú to prevažne mladí a draví piloti, ktorí sa veľmi radi a sympaticky prihovárajú svojmu publiku. Občas sa toho chytí aj bulvár a prináša tak týždenné kontroverzie. Pre mňa je to nekonečná studnica prinášajúca zábavu, šport a edukáciu. Ako komentátor som nikdy nešiel do žiadneho prenosu s tým, že som na sto percent pripravený a všetko viem, pretože už len tá 74-ročná história si zaslúži rešpekt.
 
očas svojej komentátorskej kariéry ste zažili éru Bernieho Ecclestona, ktorá určila to, ako do veľkej miery tento šport vyzerá dnes a aj cez jeho osobu vniesla do F1 dávku kontroverzie. Od roku 2016 je tu nová doba pod hlavičkou Liberty Media, ktorá sa spája predovšetkým s masívnou dostupnosťou a popularizáciou tohto športu. Čo sa vám na jednej či druhej ére páči a čo by ste si vedeli predstaviť inak?
Počas sedemročnej dominancie Mercedesu predali súkromní investori pod vedením manažéra Bernieho Ecclestona F1 do rúk spoločnosti Liberty Media. Tu nastala zásadná zmena z pohľadu priblíženia súťaže fanúšikom. Konečne sa otvorila komunikácia na sociálnych sieťach. Zaujímavosťou je, že za Bernieho bolo zakázané používať telefóny v garáži, keďže vysielatelia si platili za všetko... Je zábavné, ako sa to všetko otočilo. Dnes sme svedkami šiestej série dokumentu Drive To Survive, ktorý prilákal obrovské množstvo mladých fanúšikov a najmä fanúšičiek. Dnes máme podľa prieskumov 40 percent žien, ktoré sledujú F1. Kedysi boli počas tréningov poloprázdne tribúny, a keď som niekde zazrel párik, tak dáma bola väčšinou celkom unudená. Dnes je to úplne naopak. Takmer plné tribúny fandia už v piatok počas tréningov, dámy zdieľajú nadšenie svojich polovičiek a vidno tam aj množstvo fanúšikov, ktorí cestujú na okruhy skupinovo.
 
Práve sociálne siete sú miestom, kde vaši fanúšikovia denne sledujú autentický obsah v podobe spracovaných noviniek zo sveta F1, majú mnohokrát live pohľad do zákulisia pretekov, sú zapojení do diskusií či súťaží. Vníma vás už nejako špeciálnejšie aj samotná F1 alebo na také niečo musí človek čosi odkrútiť aj na trati v rámci pretekov?
Ja som si zaplatil výlety na deväť okruhov vrátane testov, aby som pozbieral skúsenosti zo zákulisia, ktoré som využil pri komentovaní. Vnímal som, že F1 je veľmi drsný svet, kde si každý stráži svoje technologické tajomstvá a svoje know-how. Snažím sa k tomu pristupovať tak, že sprostredkovávam originálnym spôsobom obsah, ktorý by bavil mňa ako diváka a fanúšika. Nemôžem však povedať, že by v rámci F1 všetci stáli v pozore, keď prichádzam do miestnosti. Ja som veľmi šťastný predovšetkým za česko-slovenskú formulovú rodinu, ktorú sa nám spolu s Josefom Králom podarilo spojiť za výrazného prispenia sociálnych sietí. Mnohí to síce podceňujú, ale my sme od začiatku nastavili nulovú toleranciu vulgarizmov, osočovania a neznášanlivosti. Všetkým nám to veľmi pomohlo a vďaka tomu sa nám podarilo vytvoriť jednu zdravú komunitu, ktorá sa medzi sebou dokáže rozprávať a kriticky argumentovať.
 
Okrem komentovania a vytrvalej práce na vašich účtoch na sociálnych sieťach ste spolu s svojím kolegom Josefom Králom skúsili aj formát live šou fungujúci pod názvom EisKing Tour. Hoci bežný česko-slovenský fanúšik nebol na také niečo zvyknutý, vám sa naposledy aj vďaka špeciálnemu hosťovi Mikovi Häkkinenovi podarilo vypredať bratislavské NTC. Kam sa dajú ešte posúvať hranice?
Samotný EisKing vznikol pred šiestimi rokmi a je to štúdio vysielané po každých pretekoch na sociálnej sieti YouTube. Vďaka tomuto spoločnému projektu sa nám s Pepom Králom, ktorý testoval monoposty F1 a bol veľmi úspešný v juniorských sériách, podarilo spojiť formulové Česko-Slovensko. Základom je spoločný zážitok z veľkých cien, ktorý sa snažíme sprostredkovať svojim fanúšikom. Nie každý víkend totiž vidíme fantastické pretekárske divadlo, vtedy je následná diskusia niečím, čo zaujme fanúšikov a prinesie im inú perspektívu na samotné dianie. Práve Pepa má veľký dar vysvetliť mimoriadne komplikované súvislosti jednoduchým jazykom. Pred časom sme do online streamov pridali aj osobné stretávanie sa s fanúšikmi EisKingu. Táto odvážna aktivita napísala už 13 kapitol a blížime sa k méte 10-tisíc fanúšikov, ktorí boli jej súčasťou. Živé šou s našou komunitou sú pre nás doslova energetickou bombou. Umocnené to býva hosťami, ako sú napríklad Mika Häkkinen, David Culthard alebo Stig... Ani jeden z hostí nikdy dopredu nevedel, do čoho ide, ale všetci skončili s tým, že si to chcú zopakovať. Pracujeme na ďalších prekvapeniach, ktoré, ak sa podaria, tak to bude mega, pecka.“
 
Autor: FT
Foto: archív Š. Eiseleho

 

Retronoviny - dobré noviny pre dobrých ľudí z Ružinova
Evid. č.: EV 4454/11 - ISSN 1338-5739
Vydáva WEON group, a.s.

Design & programming by MK Advertising