Kategória: Zo života BratislavyČíslo: 01/2022

Koniec legendárnych autobusov Karosa

Rozlúčili sme sa s Karosami, ktoré brázdili ulice nášho mesta 30 rokov. Takýto až nostalgický text zavesil na sociálnu sieť po skončení rozlúčkovej akcie Dopravný podnik mesta Bratislava (DPB).
 
V tomto kontexte sa žiada zaspomínať si a aspoň v skratke priblížiť históriu česko-slovenských autobusových legiend. Zdrojom sú nám informácie, ktoré poskytol DPB.
 
„Hranaté“ autobusy Karosa radu 700 sa vyrábali vo východočeskom Vysokom Mýte (1981 – 1999). Počas sériovej výroby zišlo z výrobných liniek sumárne 37 166 autobusov Karosa radu 700. Na Slovensku bolo dodaných vyše 9 000 a viac ako 707 putovalo do Dopravného podniku Bratislava.
 
Prvým zástupcom tejto generácie autobusov bol bielo-modrý linkový autobus Karosa C 734, do Bratislavy prišiel v októbri 1981 a slúžil pre Bratislavské elektrotechnické závody. O rok neskôr boli zaradené na linky MHD Bratislava prvé mestské autobusy Karosa B 731 v krémovo-červenom nátere. Za ďalší prelomový míľnik môžeme označiť december 1987, keď bol do prevádzky zaradený aj prvý kĺbový autobus Karosa C 744 z päťkusovej overovacej série z Vysokého Mýta. Avšak prvé mestské kĺbové autobusy Karosa B 741 v bielo-červenom nátere boli zaradené do premávky v MHD Bratislava až v novembri 1991.
 
Zhrnuté: Autobusy Karosa radu 700 premávali v MHD Bratislava 
v širšom slova zmysle v období rokov 1981–2021, pričom v priebehu svojho pôsobenia vystriedali všetky linky. Je prirodzené, že počas niekoľkých desaťročí prišli na rad generálne opravy a modernizácie, spomeňme, že 160 autobusov zmenilo pohon z naftového na plynový (naftové kĺbové autobusy sa rozlúčili s MHD v roku 2010). Po roku 2011 zostali na cestách už iba kĺbové plynofikované Karosy B 741, ktoré vydržali v bratislavských uliciach až do novembra 2021. Zároveň tým dojazdili posledné bratislavské vysokopodlažné autobusy.
 
Legendou legendy je vozidlo #2653 z roku 1991, ktoré odjazdilo rekordných 30 rokov a vydržalo v bratislavskej premávke až do konca prevádzky autobusov Karosa radu 700.
 
„Hranaté Karosy boli ikonickým česko-slovenským autobusom. Pri pohľade naň si nejeden obyvateľ Bratislavy spomenie na zážitok, ktorý za tie roky pri ceste v Karose zažil. Doba však pokročila a my v dopravnom podniku robíme všetko pre to, aby bola cesta v našich prostriedkoch čo najkomfortnejšia. Inovácia vozidlového parku prináša do Bratislavy novú éru MHD, teda klimatizovaných nízkopodlažných vozidiel 
s modernými technológiami. Na jednej strane mi budú Karosy chýbať, no na druhej strane sa teším z omladzovania a skvalitňovania našej flotily vozidiel,“ citoval portál teraz.sk slová predsedu Predstavenstva DPB Martina Rybanského.
 
Je chvályhodné, že Dopravný podnik Bratislava sa rozlúčil s Karosami symbolickou zážitkovou jazdou. A čo dodať na záver? I keď autobusy Karosa z našich životov a očí vymizli, sme presvedčení, že v učebniciach dejepisu kvôli svojej dôležitosti a zároveň výnimočnosti zostanú navždy.
 
 
Autor: rob
Foto: imhd.sk 
 

Retronoviny - dobré noviny pre dobrých ľudí z Ružinova
Evid. č.: EV 4454/11 - ISSN 1338-5739
Vydáva WEON group, a.s.

Design & programming by MK Advertising