Kategória: Zo života BratislavyČíslo: 10/2012

Právna poradňa

Milí čitatelia,
v tomto článku právnej poradne týkajúcej sa zdravotného práva sa budeme bližšie zaoberať problematikou práva pacienta na poskytnutie informácie.

 

Právo na informácie je možné považovať za jedno z najdôležitejších práv pacienta, pretože je v ňom inkorporovaná zásada zachovania rovnocennosti vzťahu medzi pacientom a lekárom, čo okrem iného znamená základný a nevyhnutný predpoklad na prevzatie zodpovednosti pacienta za vývoj svojho zdravotného stavu.   

 

Predmetné právo na informácie v sebe zahŕňa tak právo pacienta na informácie o jeho zdravotnom stave, ako aj jeho právo na poučenie, t. j. informáciu o zamýšľanom poskytnutí zdravotnej starostlivosti, resp. výkonu (ďalej len „zdravotný výkon“), ktorý má predchádzať jeho poskytnutiu. Zatiaľ čo uplatnenie prvej zložky tohto práva je závislé od prejavenie vôle pacienta byť informovaný o svojom zdravotnom stave, realizácia práva na poučenie takýmto prejavom vôle pacienta podmienená nie je. Zdravotnícky pracovník má teda zo zákona povinnosť pacienta o zamýšľanom zdravotnom výkone riadne informovať. Pacient môže byť o svojom zdravotnom stave informovaný priamo od zdravotníckeho pracovníka, ktorý vychádza z informácií zaznamenaných v jeho zdravotnej dokumentácii, alebo mu môže byť jeho zdravotná dokumentácia priamo sprístupnená, t. j., môže do nej nahliadnuť a robiť si z nej výpisky.         

 

V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že každý zdravotný výkon predstavuje zásah do fyzickej a psychickej integrity pacienta. Je preto dôležité, aby sa pacient dozvedel, akým spôsobom bude do jeho organizmu zasahované a uvedomil si potenciálne riziká, ktoré môžu byť s konkrétnym zdravotným výkonom spojené. Na to, aby sa pacient mohol zodpovedne a so znalosťou veci rozhodnúť, či bude akceptovať realizáciu navrhovaného zdravotného výkonu musí byť zo strany ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka informovaný o (i) účele, (ii) povahe, (iii) následkoch a (iii) rizikách zdravotného výkonu, (iv) možnostiach voľby navrhovaných postupov, ako aj o (v) rizikách odmietnutia poskytnutia zdravotného výkonu. 

 

V zmysle príslušného zákona je ošetrujúci zdravotnícky pracovník povinný poskytnúť predmetné poučenie pacientovi zrozumiteľne, ohľaduplne a bez nátlaku. Ošetrujúci zdravotnícky pracovník je povinný poskytnúť poučenie zrozumiteľne, ohľaduplne, bez nátlaku, s možnosťou a dostatočným časom slobodne sa rozhodnúť pre informovaný súhlas a primerane rozumovej a vôľovej vyspelosti a zdravotnému stavu osoby, ktorú má poučiť.

 

Pokiaľ ide o dodržanie zásady včasnosti, je potrebné zdôrazniť, že pacient by mal mať dostatok času na posúdenie predložených informácii o jeho zdravotnom stave, pričom dĺžka času musí byť vždy úmerná závažnosti konkrétneho zdravotného výkonu. Ak je pacientom osoba, ktorá nie je spôsobilá poučenie prijať, či už z dôvodu veku, alebo psychickej indispozície, bude opravným adresátom poučenia jej zákonný zástupca, resp. opatrovník, poručník alebo iná v zmysle zákona oprávnená osoba. 

 

Záverom je pre úplnosť potrebné uviesť, že predmetné poučenie môže pacient, okrem v zákone taxatívne vymedzených prípadov, v ktorých zákon pacienta chráni, a to aj proti jeho vlastnej vôli, aj odmietnuť. Jedná sa  o výkony transplantácie, biomedicínskeho výskumu, sterilizácie a umelého prerušenia tehotenstva. O odmietnutí poučenia je potrebné vyhotoviť písomný záznam. Nesplnenie zákonnej povinnosti ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka poučiť pacienta, resp. poskytnúť mu informácie o jeho zdravotnom stave môže mať za následok vznik možnosti uplatniť zodpovednosť za porušenie osobnostných práv pacienta, vrátane náhrady nemajetkovej ujmy v peniazoch.

JUDr. Jana Markechová 

advokátka  a konateľka 

MARKECHOVA JMJ LEGAL, 

advokátska kancelária s. r. o.

Retronoviny - dobré noviny pre dobrých ľudí z Ružinova
Evid. č.: EV 4454/11 - ISSN 1338-5739
Vydáva WEON group, a.s.

Design & programming by MK Advertising